Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Informacje dla mieszkańców

  1. OPŁATA

Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi 25,00 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość w przypadku braku kompostowania odpadów biodegradowalnych (brązowe pojemniki) oraz 23,00 zł od osoby w przypadku zagospodarowania we własnym zakresie frakcji BIO.

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiszczać bez wcześniejszego wezwania, z dołu w łącznej wysokości za dwa miesiące kalendarzowe w terminach:

- za styczeń, luty 5 marca,

- za marzec, kwiecień 5 maja,

- za maj, czerwiec 5 lipca,

- za lipiec, sierpień 5 września,

- za wrzesień, październik 5 listopada,

- za listopad, grudzień 5 stycznia.

Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można dokonywać w kasie Urzędu Gminy Sieroszewice przy ul. Ostrowskiej 65, 63-405 Sieroszewice oraz na indywidualny numer rachunku bankowego.

UWAGA:
Każdy właściciel nieruchomości ma przypisany indywidualny numer rachunku bankowego - informację o indywidualnym numerze rachunku bankowego można uzyskać w Referacie Inwestycji, Zamówień Publicznych i Ochrony Środowiska w Urzędzie Gminy Sieroszewice pok.21 lub pod numerek tel. 62 7396089 wew. 321 lub 327

2. KIEDY NALEŻY ZŁOŻYC DEKLARACJE

Właściciel nieruchomości położonej na terenie Gminy Sieroszewice jest obowiązany złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie:

- 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca;

- do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana danych będących podstawą ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;

- w przypadku nowej deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku za śmiercią mieszkańca – w terminie 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.
 

UWAGA:

Do okoliczności powodujących obowiązek złożenia nowej deklaracji należą:

- umniejszenie lub zwiększenie liczby osób przebywających w gospodarstwie domowym (narodziny dziecka, zmiana miejsca zamieszkania, zgon mieszkańca);

- zmiana właściciela nieruchomości:

- zmiana wysokości opłaty w związku ze zwolnieniem z tyt. kompostowania bioodpadów

- sprzedaż nieruchomości

 

Szczegółowe informacje dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi można uzyskać na stronie internetowej pod adresem www.bip.sieroszewice.pl .

3. KONTROLE WSZYSTKICH NIERUCHOMOŚCI WYPOSAŻONYCH W ZBIORNIKI BEZODPŁYWOWE (SZAMBA) ORAZ PRZYDOMOWE OCZYSZCZALNIE ŚCIEKÓW.

 

W związku z wejściem w życie nowych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawodawca nałożył obowiązek prowadzenia kontroli wszystkich nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe (szamba) oraz przydomowe oczyszczalnie ścieków. Na terenie gminy Sieroszewice prowadzony jest cykl kontrolny w tym przedmiocie. Gmina jest zobowiązana do kontroli wszystkich zbiorników co najmniej raz na dwa lata. Kontrola polega na wezwaniu właściciela nieruchomości do Urzędu Gminy Sieroszewice celem przedłożenia dokumentów tj. zawartej umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub przydomowej oczyszczalni ścieków, dowodów potwierdzających uiszczanie opłat za te usługę (rachunki, faktury Vat), a w przypadku posiadania przydomowej oczyszczalni ścieków należy również dołączyć dokumenty techniczne wraz z certyfikatem. Posiadane rachunki muszą potwierdzać regularność wywozu nieczystości z częstotliwością adekwatną do zużycia wody i pojemności zbiornika dostosowanego do ilości osób zamieszkującą daną nieruchomość, nie dopuszczając przy tym do przepełniania się zbiornika i gwarantując zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.

Prosimy Państwa o współpracę i udostępnianie niezbędnych dokumentów będących przedmiotem kontroli.  

  1. NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁE

W związku z obowiązującymi przepisami właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do posiadania umowy na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów z uprawnionym podmiotem. Do nieruchomości niezamieszkałych na których powstają odpady komunalne zalicza się m.in.: budynki użyteczności publicznej, placówki oświatowe, lokale handlowe, usługowe, gastronomiczne, obiekty produkcyjne, warsztaty, biura, sklepy itp.

Ponadto przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej. Każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej.

Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2023 r., 1479 ze zm.) Gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ww. ustawy.

W związku z powyższym właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów oraz dowodów uiszczenia opłaty za te usługi (art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy), które trzeba przechowywać.

Jednocześnie informujemy, że za brak ww. umowy na odbiór odpadów komunalnych, grozi kara grzywny (art. 10 ust. 2 ww. ustawy).